Groeien door het creëren van merkwaarde

    Checklist "merkwaarde creëren"

    Stel jezelf eens de volgende vragen:

    Ben ik op de hoogte van belangrijke trends? 

    Waar worden mijn klanten blij van? 

    Welke bijdrage levert mijn merk? 

    Bereik ik mijn doelgroep wel op de juiste manier? 

    Is mijn doelgroep blij om van mij te horen? 

    Bereik ik mijn doelgroep wel voldoende?

      Dit zijn zomaar een aantal belangrijke vragen uit de checklist die je helpen om na te denken 

      of je er als merk of organisatie toe doet en of je voldoende onderscheidend vermogen hebt.

      Contentstrategie als doel

      Met de uitkomst van de checklist werken we naar een optimale contentstrategie. Content is king, maar succesvolle content komt niet zomaar aanwaaien. Wat we nodig hebben, is een vooral uitgedachte, strategische aanpak. Hoe bepaal je de kernthema’s van je organisatie? En hoe vertaal je die naar je publiek en media kanalen? Vaak zie ik dat er te veel aan het toeval over gelaten wordt als er een website vernieuwt wordt, social media of een online campagne wordt ingezet. Ook bij het ontwikkelen en onderhouden van de interne communicatie zoals een intranet wordt de waarde van een contentstrategie nog wel eens onderschat. 


      "Een contentstrategie is een vooraf uitgedacht plan 
      ​waarin we vaststellen hoe informatie met onderscheidende en toegevoegde waarde voor het publiek 
      ​kan helpen om een organisatiedoel te bereiken."

      Vraag de Checklist aan

      De Checklist geeft inspiratie en inzichten

      De Checklist "merkwaarde creëren" heb ik ontwikkeld om via een beperkt aantal vragen te ontdekken hoe de fundering van de marketing communicatie strategie is opgebouwd en of het voldoende haakjes geeft voor het opzetten van een onderscheidende en SEO-waardige contentstrategie.

      We ontdekken door het beantwoorden van de vragen de mate van onderscheidend vermogen en het belang dat het merk heeft voor je publiek. Bij het nadenken over de merkessentie zie ik dat hier vaak een (meestal kleine) aanpassing nodig is om het verschil te maken.

      Ik spreek trouwens graag van publiek en niet van doelgroepen, want een goed publiek is namelijk een groot fan van je merk. En daar bouwen we op verder. 


      We bekijken ook of de merkidentiteit op de juiste manier is doorvertaald in alle externe en interne communicatie. Want geloofwaardigheid en consistentie komen ook uit de interne organisatie en dit bouwt mee aan je merkwaarde.


      Bij het nalopen van de checklist raken veel organisaties al meteen geïnspireerd op mogelijke onderwerpen voor hun contentstrategie. Maar ik heb ook gezien dat de checklist helpt om de identiteit van het merk verder aan te scherpen zodat deze meer van belang wordt voor het publiek, waardoor het de verbinding verstrekt.

        

      De antwoorden op de Checklist geven op 6 verschillende onderdelen inzichten voor bevestiging of verbetering van de gekozen strategie.

      De onderdelen zijn: 

      Markt verkenning - Merkidentiteit - Publiek - Visual identity - Communicatie - Contentstrategie

      Geef mij ook inspiratie en inzichten
      Checklist merkwaarde creeren